نوع المستند : المقالة الأصلية
المؤلف
قسم الثقافة الإسلامية، كلية التربية والتنمية البشرية، جامعة بيشة، السعودية
10.21608/drya.2025.447411
المستخلص
هذا بحث بعنوان: (الإيضاح الأبين في تأويل: ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ)، وتم هذا البحث وفق المنهج الاستقرائي، والتحليلي، والاستنباطي، وقد تضمن أربعة مباحث، تتناول إيضاح معاني الآيات الواردة في الدفع بالتي هي أحسن، وتفسيرها وفوائدها، وكان المبحث الأول والثاني: في تفسير آيات الدفع بالتي هي أحسن، من خلال صلة الآيات بما قبلها، وإيضاح معانيها اللغوية وأسرارها البلاغية، ثم بيان معانيها التفسيرية، وما فيها من أقوال المفسرين مع مناقشتها، وبيان أنها محكمة، ومناقشة قول من قال إنها منسوخة، ثم في المبحث الثالث: أوضحت الطريقة الشرعية في الدفع بـ(التي هي أحسن) ودرجاته التي تبدأ بالإعراض عن المسيء، ثم الصفح والعفو عنه، ثم الإحسان إليه، وفي المبحث الرابع: ذكرت الوسائل القرآنية في الترغيب في العمل بـ(التي هي أحسن)، والتي تبدأ بذكر علو منزلة الدفع بـ(التي هي أحسن)، ومنافعها، ثم الاستعاذة من الشيطان الرجيم، والكفاية بالله –تعالى- في دفع سيئتهم، وختمت ببيان أهم النتائج، والتي منها علو مكانة قيمة الدفع بالتي هي أحسن، وأنها تعد أم محاسن الأخلاق، وأنها من أخص أخلاق الرسل-عليهم الصلاة والسلام-، وأنه تم توظيف هذه القيمة في القرآن الكريم في سياقات متعددة، إبرازًا لأهميتها، وأما التوصيات، فخلصت إلى ضرورة بحث الصفات الأخلاقية في القرآن الكريم، وأهميتها في صناعة السلم المدني، وعلو مقام المؤمن عند ربه تعالى.
Abstract:
This research is titled: The Clearest Elucidation in the Interpretation of: "Repel with that which is better". It was conducted using the inductive, analytical, and deductive methodologies. The research comprises four sections, addressing the clarification of the meanings of the verses related to repelling evil with that which is better, their interpretation, and their benefits. The first and second sections focus on interpreting the verses concerning repelling evil with that which is better, by examining their connection to the preceding verses, elucidating their linguistic meanings and rhetorical nuances, and explaining their interpretive meanings. They also include the statements of the exegetes, discussions thereof, and a demonstration that these verses are definitive (muhkam), along with a discussion of the view that they are abrogated (mansukh). In the third section, the legitimate method of repelling with "that which is better" is clarified, along with its levels, which begin with turning away from the offender, then forgiving them, and finally showing kindness to them. In the fourth section, the Quranic means of encouraging the practice of "that which is better" are mentioned, starting with the elevation of the status of repelling with "that which is better" and its benefits, then seeking refuge in Allah from Satan, and relying on Allah to suffice against their evil. The research concludes with a statement of the key findings, including the elevated status of the value of repelling evil with that which is better, its position as the pinnacle of moral virtues, its status as one of the most distinctive traits of the messengers (peace be upon them), and its employment in the Quran in multiple contexts to highlight its importance. The recommendations emphasize the necessity of studying moral qualities in the Quran, their significance in fostering civil peace, and the elevated status of the believer with their Lord Almighty.
الكلمات الرئيسية
الموضوعات الرئيسية