نوع المستند : المقالة الأصلية
المؤلف
أصول الفقه ، كلية الدراسات الاسلامية والعربية للبنات بالإسكندرية ، جامعة الأزهر
10.21608/drya.2025.465376
المستخلص
يهدف هذ البحث إلى بيان مسألة مهمة من مسائل علم أصول الفقه ، وهى التحري .
والتحري في اللغة معناه : الطلب ،والقصد ،والابتغاء والبحث ،وطلب ما هو أولى وأحق .
وفى الاصطلاح :هو التثبت في الاجتهاد لطلب الحق والرشاد، عند تعذر الوصول إلى حقيقة المطلوب والمراد.
أهمية التحري كبيرة في الشرع، فقد أمر الله –تعالى- به ورسوله -صلى الله عليه وسلم- .
و التحري له أركان أربعة هي : المتحري، والمتحري له ،والمتحرى فيه ، والمتحرى به .
أسباب التحري كثيرة منها: الاشتباه ،والاختلاط ،والشك ،والنسيان ،والجهل، والضرورة، وفقد الأدلة العمل بالتحري مشروع و جائز بشروط ، وهو دليل يتوصل به إلى طرف العلم ،وإن كان لا يتوصل به إلى ما يوجب حقيقة العلم، وهو حجة قاصرة على صاحبه فلا يتعدى إلى غيره ؛ لأنه قد يكون ما تشابه عنده له حكم عند غيره ،ولأنه قد يخطئ فيه، أو يقصر في الطرق والأدوات التي تؤدى إليه، والتحري لا يكون إلا في كل ما جاز للضرورة.
ولابد للتحري من شروط يجب توافرها فيه حتى يعمل به ، منها : أن يكون المتحري مكلفاً ، وفقد الدليل ،وأن تكون هناك ضرورة له ، ويبطل التحري بفقد شرط من شروطه .
وقد استعمل الأصوليون التحري في مسائل كثيرة ، منها: التحري في البحث عن مخصص للعام قبل العمل به، والتحرى عند رواية الحديث بالمعنى، والتحرى عند الاستدلال بالأدلة الشرعية، والتحرى في الاجتهاد ،والتحرى في مقاصد الشريعة.
ومن أكثر المباحث الأصولية التى يجب فيها التحري الإفتاء ؛ لأنه منصب خطير به البلاغ عن الله تعالى ورسوله -صلى الله عليه وسلم-.
Abstract:
This research aims to elucidate an important issue from the issues of the science of uṣūl al-fiqh, which is the taḥarrī (inquiry).
And taḥarrī in language means: seeking, intention, pursuit and search, seeking what is preferable and more rightful.
And in terminology: it is verification in ijtihād (juridical reasoning) for seeking the truth and guidance, when reaching the reality of the intended and desired becomes difficult.
The importance of taḥarrī is great in the Sharīʿah, as God Almighty has commanded it and His Messenger, peace and blessings be upon him.
And taḥarrī has four pillars: the inquirer, the inquired about, the inquired in, and the means of inquiry.
The causes of taḥarrī are numerous, including: ambiguity, confusion, doubt, forgetfulness, ignorance, necessity, and loss of evidence.
Acting upon taḥarrī is legislated and permissible under conditions, and it is evidence that leads to the edge of knowledge, even if it does not lead to what establishes the reality of knowledge, and it is a limited proof binding on its holder without extending to others; because what resembles to him may have a ruling to others, and because he may err in it or fall short in the methods and tools that lead to it, and taḥarrī occurs only in everything permissible due to necessity.
And taḥarrī requires conditions that must be fulfilled for it to be acted upon, including: that the inquirer be legally accountable, loss of evidence, and that there be a necessity for it, and taḥarrī is invalidated by the absence of one of its conditions.
The uṣūliyyūn (uṣūl scholars) have employed taḥarrī in many issues, including: inquiry in searching for a specifier for the general before acting upon it, inquiry when narrating ḥadīth by meaning, inquiry when adducing Sharʿī evidence, inquiry in ijtihād, and inquiry in the objectives of the Sharīʿah.
And among the most uṣūliyyah discussions in which taḥarrī is obligatory is iftāʾ (fatwa-giving); because it is a serious position involving conveying on behalf of God Almighty and His Messenger, peace and blessings be upon him.
الكلمات الرئيسية
الموضوعات الرئيسية